مزایای رژیم کتوژنیک برای زنان مبتلا به سرطان تخمدان یا اندومتر

دانشمندان گزارش دادند که زنان مبتلا به سرطان تخمدان یا اندومتر با تبعیت از یک رژیم غذایی کتوژنیک وزن بیشتری را از دست می دهند و سطح انسولین آنها در مقایسه با افرادی که از یک رژیم کم چرب تبعیت می کنند، بیشتر کاهش می یابد.
محققان معتقدند که کاهش غلظت انسولین و سطوح بالاتر کتون ناشی از رژیم غذایی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.
رژیم های کتوژنیک حاوی کربوهیدرات بسیار کمی هستند که بدن را مجبور به سوزاندن چربیها می کند. چربی موجود در رژیم غذایی یا بدن به یک منبع سوخت به نام کتون تبدیل می شود که توسط مغز و بافت های دیگر بعنوان منبع تولید انرژی مصرف می شود.
دانشمندان دانشگاه آلاباما بر این باورند که افزایش حساسیت به انسولین که با خوردن یک رژیم غذایی کتوژنیک حاصل می شود، می تواند منافع مشاهده شده را توضیح دهد.
چهل و پنج زن به طور تصادفی به مدت 12 هفته یک رژیم کتوژنیک یا یک رژیم کم چرب را دنبال کردند. در رژیم غذایی کتوژنیک زنان مصرف کربوهیدرات خود را کاهش داده و 75 درصد انرژی خود را از چربیها دریافت می کردند.در رژیم غذایی کم چرب، زنان مقادیر زیادی فیبر مصرف می نمودند.
هیچ یک از شرکت کنندگان به طور فعال سعی در از دست دادن وزن خود نداشتند و هیچکدام تحت رژیم غذایی خاصی در ابتدای مطالعه نبودند.
این 45زن دارای اضافه وزن یا چاق، یا به سرطان تخمدان و یا اندومتر مبتلا بودند، این دو نوع سرطان با چاقی و سطوح بالای انسولین مرتبط هستند.
بعد از 12 هفته، افراد گروه کتوژنیک چربی احشایی و چربی کل بیشتری را از دست دادند.آنها همچنین دارای سطوح انسولین پایین تری بودند.
داشتن اضافه وزن و داشتن سطح بالایی از انسولین در خون می تواند خطر مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 را افزایش دهد، بنابراین رژیم کتوژنیک می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.
پرفسور Barbara Gower، نویسنده ی ارشد این مقاله و استاد دانشکده ی بهداشت حرفه ای در دانشگاه آلاباما گفت: از آنجایی که سلول های سرطانی ترجیح می دهند از گلوکز استفاده کنند، رژیم های غذایی که گلوکز را محدود می کنند ممکن است سودمند باشند، و از آنجایی که رژیم های غذایی کتوژنیک، گلوکز و عوامل مختلف رشد را محدود می کنند، توانایی رشد سرطان را محدود کرده و برای سیستم ایمنی بدن بیمار بمنظور پاسخ به سلولهای سرطانی، زمان لازم را فراهم می کنند.
نویسندگان این مطالعه اکنون قصد دارند تحقیقات خود را گسترش دهند تا ببینند آیا رژیم کتوژنیک میتواند بر درمان سرطان تاثیر گذارد؟
نتایج این تحقیق به صورت آنلاین در مجله تغذیه (The Journal of Nutrition) منتشر شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/sep/ketogenic-diet-has-benefits-for-women-with-ovarian-or-endometrial-cancer,-study-reports-93508660.html